QSTA | Magazine 2023/01

Een kijkje in de keuken Hoewel dat prachtige terras aan het water misschien het paradepaardje van jouw restaurant is, zijn gasten ook benieuwd wat er achter de schermen gebeurt. Honderden borden per dag komen er uit de keuken gevlogen; maar wat er precies in de keuken afspeelt, blijft een raadsel. Speel in op deze nieuwsgierigheid en maak verschillende backstage kiekjes, zet een Q&A met de chefkok online of laat zien hoe jullie die bekende avocado smash maken! Deel je verhaal Elk restaurant heeft een uniek verhaal , waar wellicht maar weinig gasten vanaf weten. Social media is een handige tool om het verhaal van je restaurant te delen. Denk hierbij aan het ontstaan, het gebruik van lokale producten, de waarden, missie en uiteraard het menu. Bovendien kan je via een webshop je eigen producten verkopen. Zoals die bekende huisgemaak- te wortel-gember soep gemaakt van groenten van Oogappeltje. Op deze manier kan je een breder publiek aantrekken van gasten die niet in staat zijn om het restaurant fysiek te bezoeken. Zorg er uiteraard wel voor dat de kwaliteit van de foto’s goed is. Meer dan een restaurant Naast een informerende factor kunnen social media kanalen dienen ter inspiratie. Speel met de content die je plaatst op de social media kanalen; leg aan je gasten uit wat de voordelen zijn van plantaardige voeding, vertel meer over bij welke boer jij jouw lokale fruit haalt en inspireer door te laten zien dat jij met restjes groenten de lekkerste soepen op het menu zet. Zo kan jij gasten niet alleen binden aan het restaurant door de sublieme service en verrukkelijke gerechten, maar op deze manier dient je restaurant ook als inspiratiebron.

Onderscheiden met social media marketing, hoe doe je dat?

Inmiddels is menig horecazaak aan het Tiktokken en Instagrammen geslagen. De mogelijkheden zijn eindeloos; van uitgebreide video’s over het menu tot een leuke meet-the-team post, je kan het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Maar hoe kan jij je onderscheiden in deze constante stroom aan social media posts? Wij inspireren je met veel plezier om jouw social media platformen nóg beter te maken.

Online zichtbaarheid

Naast een visueel aantrekkelijke website zijn sociale media platformen tegenwoordig essentieel. Het is een geweldige manier om je restaurant te promoten en om met gasten in contact te komen. Ga daarnaast in de weer met het benaderen van online gidsen zodat jouw restaurant als hotspot op de website geplaatst wordt. Denk hierbij aan The Fork en de Restaurantgids , gratis manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. Spoor daarnaast je gasten aan om een stukje te schrijven over hun ervaring op Urban Journalist : een app waarbij mensen elkaar kunnen inspireren met hun favoriete hotspots. Inclusief foto’s, commentaar en verschillende tags zoals ‘cocktailbar’ of ‘visrestaurant’. Ook is het slim om met food-influencers te gaan samenwerken. In ruil voor een lekkere lunch kunnen zij jouw prachtige quinoasalade met knapperige falafelballetjes van BOON mooi op de foto zetten, waardoor jij volgende week misschien wel extra veel van deze salade verkoopt.

34

35

Powered by