QSTA | Magazine 2023/01

“Een probleem voor jonge ondernemingen is om een voet tussen de deur te krijgen. In alleen al Europa zijn duizenden food innovaties te vinden. Waanzinnige ideeën van creatieve startups maar gebrek aan volume maakt het moeilijk om de foodbranche in te treden. Dit probleem kantelen wij op een mooie manier. Om partner te worden van QSTA is het niet nodig om met grote volumes te werken.” “Tevens besteden wij veel aandacht aan de zogezegde ‘Local heroes’ - partners die mateloos populair kunnen zijn in de ene stad, maar moeite hebben in een andere stad om in de markt te komen. Een voorbeeld hiervan is het bitterballen merk Cas & Kas. Zij verkopen heerlijke vegan bitterballen in bijna elke Rotterdamse horeca- zaak, maar in een stad als Leeuwarden kan het moeilijk zijn om de bitterballen aan de man te brengen. Een lastig vraagstuk voor een jong bedrijf om op te lossen. Door de nationale distributie van QSTA wordt dit vraag- stuk bij de kern aangepakt; van marketing tot de logistieke uitdaging, wij nemen deze factoren uit handen.” Ontwikkelen en innoveren “QSTA is een waardevolle toevoeging voor partners. Via onze online webshop wordt vraag en aanbod samen- gebracht op een gemakkelijk te navigeren webshop. Daarnaast dragen wij dragen bij aan het voorkomen van bederving en geven een zo’n gepersonaliseerd mogelijk advies. We delen het klik- en koopgedrag van het assortiment van de partners met deze partners zodat zij precies zien welke producten vaak worden of juist helemaal niet gekocht worden. Wij maken veel gebruik van Artificial Intelligence (AI) om dit advies te geven. Door een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit in Rotterdam maken wij gebruik van een AI-model waar zo’n 1200 parameters in zitten. Zo kunnen wij op een gemakkelijke manier inspelen op factoren zoals weersvoorspellingen en regionale evenementen. Gaat het zonnetje schijnen? Onze online marketeers zitten hier constant bovenop om dit te zo automatisch mogelijk naar de foodprofessional te communiceren. Zo weten onze foodprofessionals dat zij wat extra zakken ijsblokjes moeten bestellen. Handig voor onze partner, en handig voor onze foodprofessionals!”

De foodbranche is een bewogen markt. De ontwikkelingen gaan snel en de concurrentie is groot. Door de jarenlange ervaring van het team van QSTA zien wij deze grote concurrentie niet als uitdaging maar als een

“QSTA is een waardevolle toevoeging voor partners. Via onze online webshop wordt vraag en aanbod samengebracht op een gemakkelijk te navigeren webshop.”

mooie kans. Wij weten wat er speelt in de markt en vanuit deze kennis zagen wij een gat waar wij op zijn ingesprongen. Van next-day delivery tot het hebben van geen voorraad, wij maken met onze logistieke werkwijze een verschil. Daarnaast zijn wij de enige in de markt die voor deze logistieke puzzel een oplossing én een aanvulling hebben met een groot online platform. Met dat platform kunnen ook commerciële uitingen worden verzorgd voor onze deelnemende partners, uitingen die op een structurele wijze naar de foodprofessionals worden gecommuniceerd. Zo zijn horecabedrijven, versspecialisten en retailers op de hoogte van de producten van onze partners. Hoe wij dit precies doen? Wij zijn dus meer dan een verkoopplatform. Naast het verkopen van het assortiment van onze partners bieden wij marketing- activiteiten. Zo worden partners regelmatig mee- genomen in onze nieuwsbrief, social media kanalen en schrijven wij artikelen over de samenwerkingen. Bovendien heeft elk merk een uitgebreide merkpagina op onze website. Dit draagt bij aan het vergroten van de community van onze partners. We zijn makkelijk online te vinden en binnen twee simpele kliks kan een klant de volgende dag de producten in zijn/haar zaak hebben liggen. Doordat er geen minimale bestelhoeveelheden zijn, kunnen klanten producten proberen; bevallen die, dan bestel je het volgende week nogmaals - maar dan in grotere hoeveelheid! En het aanbod is ruim; van burgers gemaakt van krekels, artisjok spread tot ons uitgebreide groente en fruit assortiment van lokale telers onder de naam Oogappeltje, niks is te gek . Hoewel de ambitie is om op korte termijn op te schalen is er met reden gekozen om te beginnen in Nederland. Nederlanders zijn extreem internet minded op zowel consument- als op bedrijfsniveau. Daarnaast heeft Nederland excellente verbindingen en zijn de vervoers- afstanden kort. In landen als Duitsland en Frankrijk is dit een ander verhaal. Ook zit de markt anders in elkaar: want hoewel de Franse en Duitse consument vrij gelijk zijn aan hun Nederlandse evenknie, het bedrijfsleven loopt in deze landen relatief achter. Gelukkig is dit geen bedreiging voor de toekomstplannen van QSTA; het digitaliseringsproces gaat ook daar afdalen naar het bedrijfsleven, dit is een onomkeerbare trend.” 4

“Naast innoveren is ook duurzaamheid een belangrijk en tegenwoordig essentieel onderdeel. Het transport doen wij zo efficiënt mogelijk; de ritten worden gedetailleerd gepland. Elektrisch rijden gaat helaas nog niet, door de te krappe actieradius. Als het dertig graden is in de bus, en je rijdt met bevroren producten naar Groningen, dan is dit met een elektrische auto simpelweg onmogelijk. Wel voldoen al onze busjes aan de duurzaamheidseisen waardoor wij overal de binnen- stad in mogen rijden. Daarnaast is voedselderving voor ons ontzettend belangrijk. Wij hebben contracten met verschillende partijen die goederen afnemen mochten er toch restanten zijn. Zo verplichten wij onze partners ook tot het duurzaam afvoeren van voorraden op het moment dat er restanten zijn. Wij maken graag voedsel- banken en andere initiatieven blij met deze producten. Een mooi doel om de supply-chain op deze manier waar nodig te optimaliseren.” Uitdagingen “Ondernemen is een uitdagende tak van sport. Aan het begin van dit avontuur is het lastig in te schatten met welke moeilijkheden je te maken gaat krijgen. Hoe voor de consument de track and trace optie van een order vanzelfsprekend is, is dit voor bedrijven een flinke uitdaging. Bij de logistieke kant zijn er ook allerlei onderdelen waar je rekening mee moet houden zoals de stedelijke uitdagingen van de toegankelijkheid van de horecazaken. En dat allemaal in combinatie met verse en/of bevroren producten die op tijd bij de klanten bezorgd moeten worden.” “Een belangrijk onderdeel dat veel (beginnende) ondernemingen vergeten is het hebben van accurate data. Denk hierbij aan de ingrediëntenlijst en product- foto’s. Elk bedrijf heeft deze details op een andere manier vastgelegd, dus ons doel is om al deze bedrijven dezelfde taal te laten spreken. Iets wat heel makkelijk klinkt maar wat in de praktijk helaas enorm weerbarstig is. Zo schrijft elke partner de voedings- waarden, ingrediënten en productinformatie op een andere manier op. Als dit allemaal op dezelfde manier gebeurt, dan kunnen we gaan spelen met alle data. Een waardevolle exercitie, omdat we zo nog meer kunnen groeien.”

Hoe nu verder? “Door ons business model is het mogelijk om

exponentieel te groeien of uit te breiden naar een ander land. Door de goede basis en duidelijke infra- structuur kunnen wij bijna ongelimiteerd opschalen. Dit kan ontzettend snel gaan bij het behouden van de juiste focus. Wat uiteraard belangrijk is bij het opschalen naar Europees niveau is om successen te meten. Doordat QSTA een volledige digitale onderneming is, kunnen wij alle trends uit onze data genereren. Op deze manier is het mogelijk om onze successen te meten. Hoe dit opschalen eruit gaat zien? Voor nu zijn België en Duits- land aantrekkelijk. Het basisidee is hetzelfde, als de tijd goed is kunnen wij verder. Trots op de ontwikkelingen

en groei van de afgelopen periode zijn wij zeker, en dat met een klein team. Al deze facetten samen moeten van QSTA een nog groter succes kunnen maken.”

Het is zo ver, QSTA brengt een eerste magazine uit. Een ode aan een van de meest innovatieve branches: de foodindustrie. Een combinatie van inspirerende verhalen, nieuwe producten en alle ins- en outs van dé online versmarkt voor de foodprofessional. Laat je inspireren door de wereld van QSTA!

Rian Faaij - Digital Marketing Director

5

Powered by