QSTA | Magazine 2023/01

Bel voor meer informatie +31 (0)88 401 5000

cuisine

“Inspiratie voor de ondernemende foodprofessional.”

De kracht van foodfotografie De sleutel tot succesvol voorraad inkopen QSTA’s top-5 duurzame producten

Editie 1 : 2023

Van bar tot bistro QSTA, dé online versmarkt voor alle horeca

Het geheim achter het succes van QSTA

Advertentie toevoegen

20% KORTING OP JE EERSTE BESTELLING

Als startende onderneming in de foodbranche zoek jij een laagdrempelige manier om jouw smaakvolle en hoge kwaliteit producten te leveren door heel Nederland. Geen complex proces, maar met een makkelijke en snelle levering. Je bent innovatief, lokaal en hecht veel waarde aan versheid, authen- ticiteit, kwaliteit en smaak. Je verkoopt geen sim- pele cola maar bijvoorbeeld een kombucha met een ananas-chili smaak, en dat is best lastig om dat grootschalig en snel op de markt te krijgen.Gelukkig heeft de jonge speler QSTA de Nederlandse markt betreden om dit gat te dichten. Hoe ze dat willen doen, dat vertelt Rian Faaij , Digital Marketing Director bij QSTA. “Ondernemen is een uitdagende tak van sport.”

23005 COUPONCODE*

Van smoothies tot salades, van snacks tot specerijen. Vandaag besteld, morgen bezorgd door heel Nederland.

Er zijn voor foodprofessionals heel veel redenen om kennis te maken met QSTA. Zoals zes dagen per week verse producten in je keuken en géén minimum orderbedrag. Of vandaag besteld, is morgen bezorgd. Hier komt nu nóg een reden bij: 20% korting op je eerste bestelling! Dat is nog eens aangenaam kennismaken met de nieuwe wereld van food. Ontdek QSTA vandaag nog!

Verser. Sneller. Makkelijker. Lokaler. Met een groeiend aanbod aan bijzondere en lokale producten zijn we hard op weg om de lieveling te worden van de horeca. Van kantine tot hotel en van cafetaria tot sterrenrestaurant. Welkom bij QSTA!

* Ga naar qsta.nl of scan de QR-code, voeg producten toe aan je winkelmandje en voer de couponcode in tijdens het afrekenen. 20% korting geldt van 01-05-2023 tot en met 31-12-2023. Éénmalig per account, bij een minimum besteding van € 75,-.

3

www.qsta.nl

DÉ ONLINE VERSMARKT VOOR FOODPROFESSIONALS

“Een probleem voor jonge ondernemingen is om een voet tussen de deur te krijgen. In alleen al Europa zijn duizenden food innovaties te vinden. Waanzinnige ideeën van creatieve startups maar gebrek aan volume maakt het moeilijk om de foodbranche in te treden. Dit probleem kantelen wij op een mooie manier. Om partner te worden van QSTA is het niet nodig om met grote volumes te werken.” “Tevens besteden wij veel aandacht aan de zogezegde ‘Local heroes’ - partners die mateloos populair kunnen zijn in de ene stad, maar moeite hebben in een andere stad om in de markt te komen. Een voorbeeld hiervan is het bitterballen merk Cas & Kas. Zij verkopen heerlijke vegan bitterballen in bijna elke Rotterdamse horeca- zaak, maar in een stad als Leeuwarden kan het moeilijk zijn om de bitterballen aan de man te brengen. Een lastig vraagstuk voor een jong bedrijf om op te lossen. Door de nationale distributie van QSTA wordt dit vraag- stuk bij de kern aangepakt; van marketing tot de logistieke uitdaging, wij nemen deze factoren uit handen.” Ontwikkelen en innoveren “QSTA is een waardevolle toevoeging voor partners. Via onze online webshop wordt vraag en aanbod samen- gebracht op een gemakkelijk te navigeren webshop. Daarnaast dragen wij dragen bij aan het voorkomen van bederving en geven een zo’n gepersonaliseerd mogelijk advies. We delen het klik- en koopgedrag van het assortiment van de partners met deze partners zodat zij precies zien welke producten vaak worden of juist helemaal niet gekocht worden. Wij maken veel gebruik van Artificial Intelligence (AI) om dit advies te geven. Door een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit in Rotterdam maken wij gebruik van een AI-model waar zo’n 1200 parameters in zitten. Zo kunnen wij op een gemakkelijke manier inspelen op factoren zoals weersvoorspellingen en regionale evenementen. Gaat het zonnetje schijnen? Onze online marketeers zitten hier constant bovenop om dit te zo automatisch mogelijk naar de foodprofessional te communiceren. Zo weten onze foodprofessionals dat zij wat extra zakken ijsblokjes moeten bestellen. Handig voor onze partner, en handig voor onze foodprofessionals!”

De foodbranche is een bewogen markt. De ontwikkelingen gaan snel en de concurrentie is groot. Door de jarenlange ervaring van het team van QSTA zien wij deze grote concurrentie niet als uitdaging maar als een

“QSTA is een waardevolle toevoeging voor partners. Via onze online webshop wordt vraag en aanbod samengebracht op een gemakkelijk te navigeren webshop.”

mooie kans. Wij weten wat er speelt in de markt en vanuit deze kennis zagen wij een gat waar wij op zijn ingesprongen. Van next-day delivery tot het hebben van geen voorraad, wij maken met onze logistieke werkwijze een verschil. Daarnaast zijn wij de enige in de markt die voor deze logistieke puzzel een oplossing én een aanvulling hebben met een groot online platform. Met dat platform kunnen ook commerciële uitingen worden verzorgd voor onze deelnemende partners, uitingen die op een structurele wijze naar de foodprofessionals worden gecommuniceerd. Zo zijn horecabedrijven, versspecialisten en retailers op de hoogte van de producten van onze partners. Hoe wij dit precies doen? Wij zijn dus meer dan een verkoopplatform. Naast het verkopen van het assortiment van onze partners bieden wij marketing- activiteiten. Zo worden partners regelmatig mee- genomen in onze nieuwsbrief, social media kanalen en schrijven wij artikelen over de samenwerkingen. Bovendien heeft elk merk een uitgebreide merkpagina op onze website. Dit draagt bij aan het vergroten van de community van onze partners. We zijn makkelijk online te vinden en binnen twee simpele kliks kan een klant de volgende dag de producten in zijn/haar zaak hebben liggen. Doordat er geen minimale bestelhoeveelheden zijn, kunnen klanten producten proberen; bevallen die, dan bestel je het volgende week nogmaals - maar dan in grotere hoeveelheid! En het aanbod is ruim; van burgers gemaakt van krekels, artisjok spread tot ons uitgebreide groente en fruit assortiment van lokale telers onder de naam Oogappeltje, niks is te gek . Hoewel de ambitie is om op korte termijn op te schalen is er met reden gekozen om te beginnen in Nederland. Nederlanders zijn extreem internet minded op zowel consument- als op bedrijfsniveau. Daarnaast heeft Nederland excellente verbindingen en zijn de vervoers- afstanden kort. In landen als Duitsland en Frankrijk is dit een ander verhaal. Ook zit de markt anders in elkaar: want hoewel de Franse en Duitse consument vrij gelijk zijn aan hun Nederlandse evenknie, het bedrijfsleven loopt in deze landen relatief achter. Gelukkig is dit geen bedreiging voor de toekomstplannen van QSTA; het digitaliseringsproces gaat ook daar afdalen naar het bedrijfsleven, dit is een onomkeerbare trend.” 4

“Naast innoveren is ook duurzaamheid een belangrijk en tegenwoordig essentieel onderdeel. Het transport doen wij zo efficiënt mogelijk; de ritten worden gedetailleerd gepland. Elektrisch rijden gaat helaas nog niet, door de te krappe actieradius. Als het dertig graden is in de bus, en je rijdt met bevroren producten naar Groningen, dan is dit met een elektrische auto simpelweg onmogelijk. Wel voldoen al onze busjes aan de duurzaamheidseisen waardoor wij overal de binnen- stad in mogen rijden. Daarnaast is voedselderving voor ons ontzettend belangrijk. Wij hebben contracten met verschillende partijen die goederen afnemen mochten er toch restanten zijn. Zo verplichten wij onze partners ook tot het duurzaam afvoeren van voorraden op het moment dat er restanten zijn. Wij maken graag voedsel- banken en andere initiatieven blij met deze producten. Een mooi doel om de supply-chain op deze manier waar nodig te optimaliseren.” Uitdagingen “Ondernemen is een uitdagende tak van sport. Aan het begin van dit avontuur is het lastig in te schatten met welke moeilijkheden je te maken gaat krijgen. Hoe voor de consument de track and trace optie van een order vanzelfsprekend is, is dit voor bedrijven een flinke uitdaging. Bij de logistieke kant zijn er ook allerlei onderdelen waar je rekening mee moet houden zoals de stedelijke uitdagingen van de toegankelijkheid van de horecazaken. En dat allemaal in combinatie met verse en/of bevroren producten die op tijd bij de klanten bezorgd moeten worden.” “Een belangrijk onderdeel dat veel (beginnende) ondernemingen vergeten is het hebben van accurate data. Denk hierbij aan de ingrediëntenlijst en product- foto’s. Elk bedrijf heeft deze details op een andere manier vastgelegd, dus ons doel is om al deze bedrijven dezelfde taal te laten spreken. Iets wat heel makkelijk klinkt maar wat in de praktijk helaas enorm weerbarstig is. Zo schrijft elke partner de voedings- waarden, ingrediënten en productinformatie op een andere manier op. Als dit allemaal op dezelfde manier gebeurt, dan kunnen we gaan spelen met alle data. Een waardevolle exercitie, omdat we zo nog meer kunnen groeien.”

Hoe nu verder? “Door ons business model is het mogelijk om

exponentieel te groeien of uit te breiden naar een ander land. Door de goede basis en duidelijke infra- structuur kunnen wij bijna ongelimiteerd opschalen. Dit kan ontzettend snel gaan bij het behouden van de juiste focus. Wat uiteraard belangrijk is bij het opschalen naar Europees niveau is om successen te meten. Doordat QSTA een volledige digitale onderneming is, kunnen wij alle trends uit onze data genereren. Op deze manier is het mogelijk om onze successen te meten. Hoe dit opschalen eruit gaat zien? Voor nu zijn België en Duits- land aantrekkelijk. Het basisidee is hetzelfde, als de tijd goed is kunnen wij verder. Trots op de ontwikkelingen

en groei van de afgelopen periode zijn wij zeker, en dat met een klein team. Al deze facetten samen moeten van QSTA een nog groter succes kunnen maken.”

Het is zo ver, QSTA brengt een eerste magazine uit. Een ode aan een van de meest innovatieve branches: de foodindustrie. Een combinatie van inspirerende verhalen, nieuwe producten en alle ins- en outs van dé online versmarkt voor de foodprofessional. Laat je inspireren door de wereld van QSTA!

Rian Faaij - Digital Marketing Director

5

Inhoudsopgave.

Duurzaamheid.

8 Maak in 4 stappen je menukaart nog duurzamer 10 QSTA’s innovatie award 11 QSTA’s top-5 duurzame producten 12 Zet voedselverspilling op de agenda 13 Energie besparen in jouw horeca-keuken? Zo doe je dat! 15 De sleutel tot succesvol voorraad inkopen

QSTA & Partners.

18 Productieproces Epos 22 Maak kennis met Oogappeltje 24 Favorieten van het QSTA Team 26 Interview met Ab Khamis 28 Interview met Leonie van Boheemen

Duurzaamheid.

Social media.

32 De kracht van foodfotografie 34 Social media marketing, hoe doe je dat?

Een belangrijk onderdeel en groeiende trend in de foodbranche: duurzaamheid. In de eerste editie van het QSTA magazine, besteden wij hier graag op een positieve manier aandacht aan. Als foodprofessional speel je een belangrijke rol in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die ons voedselsysteem kunnen verbeteren en tegelijkertijd de negatieve impact op het milieu kunnen verminderen.

Zo delen wij onder andere op welke gemakkelijke manier jij jouw menukaart kan verduurzamen, delen wij onze favoriete duurzame producten en geven wij tips over hoe jij energie kan besparen in jouw keuken. Grijp je kans om jouw keuken duurzamer te maken en te ontdekken hoe je bijdraagt aan een betere en groene toekomst!

QSTA informatie.

36 Get in touch! 39 Over QSTA 40 Hoe word je klant van QSTA? 41 QSTAtistieken 42 Reviews & Colofon

6

7

Stap 2: De ingrediënten Nu je alle ins en outs weet van de seizoensgroenten, is het tijd om creatief te zijn. Welke groenten passen bij jouw keuken? En met welk stuk seizoensfruit maak jij de meest verrukkelijke desserts? Daarnaast wil je ook de gast verrassen met een kunstwerk op het bord; kies voor kleurrijke gerechten met verschillende texturen en smaken om een evenwichtige maaltijd te creëren. Tip: maak gebruik van eetbare bloemen, een feestje voor de gast! Ook is het goed om rekening te houden met ingrediënten met een lage koolstofafdruk zoals vleesvervangers. Zo heeft het merk BeefyGreen een aantal heerlijke vlees- vervangers; zoals de krokante oester- zwamburger. Gemaakt van circulaire padden- stoel deeltjes zoals de steeltjes van oester- zwam. Circulair, duurzaam en super lekker!

Maak in 4 stappen je menu- kaart nog duurzamer!

Maak in 4 stappen je menukaart nog duurzamer!

Stap 4: De bereiding De kunst om een goed gerecht neer te zetten begint uiteraard bij de bereiding, ook dit is mogelijk op een duurzamere manier. Probeer bijvoorbeeld groenten en vis te stomen. Hierbij wordt aanzienlijk minder water gebruikt dan bij koken. Ga daarnaast op zoek naar energiezuinige apparaten en probeer van gas naar schonere energie te gaan. Alle kleine beetjes helpen! Tijdens de bereiding is het ook goed om creatief te zijn met restjes producten. Maak bijvoorbeeld oerhollandse broodpudding van oud brood. In combinatie met een heerlijke frambozen coulis en een vleugje kaneel kom je een heel eind.

Stap 1: Inventariseren De eerste stap begint bij de inventarisatie. Ga op zoek naar de lokale producenten; op deze manier steun je de lokale economie en door- dat er minder kilometers worden gemaakt tijdens de transport zijn deze producten ook minder belastend voor het klimaat. Moeilijk hoeft het niet te zijn; onder de naam Oogappeltje leveren wij groente, fruit en aardappelen van voornamelijk Noord- Hollandse boeren en telers.

Stap 3: Alles op een rijtje

Goed om daarnaast de Groente- en Fruitkalender van Milieucentraal te bekijken.

Hierin vind je een overzicht van de verschillende seizoensgroenten. Zo staat april voor radijs en paksoi, is juni de beste maand voor asperge, rabarber en broccoli en kan je de appels van Oogappeltje het hele jaar door met een gerust hart eten! De voordelen van seizoensgroenten? Deze producten zijn verser, bevatten meer smaak en hebben een grotere voedingswaarde.

Na de bovenstaande stappen is het tijd om wat eisen op papier te zetten. Met welke diëten wil je rekening houden? Hoeveel procent van de kaart moet vegetarisch zijn? En wil jij vegan gerechten op je menukaart zien staan? Na deze checklist is het goed om te kijken of dit ook daadwerkelijk binnen je budget mogelijk is. Zodra dit duidelijk is, kan je nadenken over de bereiding van de gerechten.

8

9

QSTA’s INNOVATIE AWARD!

QSTA’s top-5 duurzame producten

Met veel plezier laten wij je graag kennismaken met de top-5 meest vooruitstrevende producten. Alle producten uit de duurzaamheids top vijf zijn te verkrijgen op onze website: www.qsta.nl. We hopen dat deze producten jou inspireren om nieuwe en innovatieve gerechten te creëren, om zo mooie stappen te maken richting het verduurzamen van jouw menu!

In de eerste editie van het magazine reiken wij met veel plezier de QSTA Innovatie Award uit. Met als allereerste winnaar: Planted Pulled Naturel, een overheerlijke duurzame vleesvervanger!

1 Oogappeltje “Lekkere en eerlijke groente, fruit en aardappelen van lokale telers.” Groente, fruit en aardappelen van voornamelijk Noord-Hollandse boeren en telers. WIST JE DAT? Met Oogappeltje kies je voor lokale kwaliteitsproducten die zowel lekker zijn als eerlijk én minder belastend voor het milieu. 2 Johnny Cashew “Duurzame cashewnoten, zonder omweg en vers van de kasjoeboom.” Gebrande eerlijke gezouten cashewnoten. WIST JE DAT? Johnny Cashew laat zijn noten lokaal in Tanzania pellen en verscheept ze rechtstreeks naar Nederland - ook de noten die tijdens het pellen breken. Dit scheelt uitstoot, verspilling én het is goed voor de lokale economie.

Het is naar onze mening een uitstekende keuze voor de foodprofessional die bezig is met verduurzaming. Wij vertellen je graag meer over de producten van Planted: Planted zet lekker en verantwoord plantaardig eten op de kaart met sojavrije plantaardige vleesvervangers. Hun malse kip, knapperige kebab en sappige pulled pork bestaan uit natuurlijke clean label-ingrediënten, zijn vrij van kunstmatige toevoegingen en zitten bomvol eiwitten. Met deze gezondere vleesvervangers maak je de lekkerste vegetarische gerechten. De productie van het ‘vlees’ van Planted veroorzaakt geen dierenleed en zorgt voor veel minder CO2-uitstoot dan de vleesindustrie. Iedereen kan er dus zonder schuldgevoel van smullen. Zo bied jij je gasten en klanten met Planted het beste plantaardige vlees met de lekkerste bite.

3 Pacha de Cacao “100% natuurlijk en vers cacao sap, vol voedingsstoffen en vitamen.”

Verse sappen gemaakt van cacaopulp en water in smaken zoals gember limoen. WIST JE DAT? Door gebruik te maken van de cacaopulp geeft Pacha de cacaoboeren een extra bron van inkomsten!

4 BeefyGreen “Bijzondere, lekkere en circulaire paddenstoelenproducten.”

5 Donny Craves “Het lekkere van koek gecombineerd met het goede van groente.” Heerlijke koeken, zoals een Hollandse roze koek maar dan plantaardig en gekleurd met bietensap! WIST JE DAT? Donny Craves heeft ei en boter vervangen voor plantaardige oplossingen, zoals kikkererwten en aquafaba. Circulaire paddenstoelenproducten zoals oesterzwamburgers en oesterzwam nuggets. WIST JE DAT? BeefyGreen werkt met minder populaire paddenstoelenstukjes zoals steeltjes, voetjes, misfits en overschotten!

Bestel de producten van Planted nu op www.qsta.nl

11

10

Zet voedselverspilling op de agenda

Energie besparen in jouw horeca- keuken? Zó doe je dat!

Als foodprofessional ben je er waarschijnlijk erg bewust van hoeveel voedsel dagelijks wordt weggegooid. En goed om te bedenken dat hiermee niet alleen voedsel wordt verspild, maar ook water, landbouwgrond en energie, om over de hoeveelheid onnodig uitgestoten CO2 nog maar te zwijgen. Om de ernst van het probleem nog beter te schetsen; zegt Dr. Erica van Herpen (als Universitair Hoofddocent Marketing and Consumer Behavior verbonden aan de Wageningen University) over voedselverspilling: “Als je vrachtwagens zou vullen met al het jaarlijks verspilde voedsel, en je zet al die vrachtwagens achter elkaar dan zorgt dit voor een rij van Utrecht naar Barcelona”. Al met al een groot probleem dus. Maar een groot probleem hoeft niet te betekenen dat jij niks kan doen. Er zijn steeds meer initiatieven en oplossingen waarmee jij je steentje bijdraagt. Probeer een middag in te plannen met jouw team om te kijken wat jullie kunnen betekenen voor de wereld, want alle kleine beetjes helpen.

De huidige hoge energiekosten dwingen horecaondernemers om nog zuiniger te zijn met alle uitgaven. Het is een grote uitdaging, maar het is geen onmogelijke opgave om energie te besparen. En zelfs als in jouw keuken alles al in orde lijkt te zijn, zijn er bijna altijd nog kleine stapjes die je kan zetten om nog verstandiger met energie om te gaan. Handig opstellen en onderhouden

Impact maken met Instock Instock zet voedselverspilling in het daglicht. Het bedrijf vangt reststromen op en heeft zo een platform gecreëerd waarbij producenten, telers en tussenhandelaren hun overschotten kwijt kunnen voor een goede prijs. En daarnaast krijgen ook nog de voedselbanken en goede doelen een deel van de producten.

Voedselbank Het voorkomen van derving is in ons magazijn een belangrijk aandachtspunt. Wij houden bewust de ketens kort, waardoor de houd- baarheidsdatum (THT) bij uitleveren met enkele dagen kan worden verhoogd. Ook hebben we diverse hulpmiddelen voor een uitmuntende voorraadplanning. Mochten producten toch tegen de THT-datum aanlopen, dan doneren wij ze aan de voedsel- bank. Zo verminderen wij derving en geven wij de producten een tweede kans.

Reinigen van de afzuiging Met weinig tijd is het waarschijnlijk iets wat er makkelijk bij in kan schieten: het reinigen van de afzuiging. Maar als je het wel doet, levert dat je direct voordeel op. Het kost namelijk meer moeite - en dus energie - om vuile lucht te af te voeren als de afzuigkap vies is. Reinig hem dus regelmatig en als tijd een kwestie is, schakel een professional in. En als je toch bezig bent: onderzoek zeker ook de mogelijkheid om een rook- en damp detectie aan je fornuis toe te voegen. Want daarmee voorkom je voortaan dat je onnodige warmte afvoert.

Jaren geleden is er misschien wel - maar misschien ook wel niet - over de keukenopstelling nagedacht. Hoe het ook zij, in de huidige energiecrisis kan het zeker geen kwaad om die (nog) eens goed tegen het licht te houden. Want staat bij jou in de keuken bijvoorbeeld het fornuis direct naast de koeling? Dat zou eigenlijk altijd al een no go moeten zijn, maar met uit de pan rijzende energierekeningen helemaal. Een koeling naast een fornuis verbruikt namelijk veel meer energie omdat er door de hoge omgevingstemperatuur extra hard gekoeld moet worden. Staan ze ver van elkaar af? Goed bezig, maar neem dan vooral eens een kwartier- tje om de rubbers van je koelingen te controleren. Op het moment dat er ijsvorming te zien is, is dat een teken dat de koelingen niet meer goed werken en dat er dus energie weglekt. Oftewel, hoog tijd voor een onder- houdsbeurt.

“Het is een grote uitdaging, maar het is geen onmogelijke opgave om energie te besparen.”

Bij QSTA vinden wij het erg belangrijk om ons in te zetten tegen voedselverspilling. Daarom bieden wij producten aan van leveranciers die dit ook belangrijk vinden. Wij kijken dan ook graag samen met onze partners naar oplossingen om voedselderving te voorkomen. 12

13

Slim koken

Er is niet altijd een investering nodig om energie te besparen. Leer jezelf en alle andere koks wat makkelijke vuistregels aan, en biedt zo tegengas tegen de stijgende energieprijzen. Zet bijvoorbeeld de gaspitten, warmhoudplaten, kookplaten en ovens direct na gebruik uit. Een enorme open deur, maar hoe vaak gebeurt dat bij jou in de keuken? En wie let erop? Ook handig: dek de frituur af en zet de keukenafzuiging tijdig uit; kook altijd met een deksel op de pan, en let op het watergebruik. Tot slot: betrek je hele team bij deze bespaaracties, want zo helpen echt alle kleine beetjes mee. En dat moet je kunnen terugzien op je energierekening. Kleine moeite, grote winst! Milieuvriendelijke opties Kleine veranderingen kunnen een groot effect hebben op jouw energierekening. Zo is het slim om alle lampen te vervangen voor LED lampen waarmee je tot wel 80 procent energie kan besparen. Om nog meer op licht te besparen kan je gebruik maken van bewegings- sensoren en tijdschakelaars. En check uiteaard ook als apparaten aan vervanging toe zijn of er geen energiezuinig alternatief voorhanden is.

De sleutel tot succesvol voorraad inkopen

Breng structuur in de keuken

De menukaart

Wil je deze verspilling tegen gaan is het dus van belang om jouw voorraad goed te ob- serveren. Houd controle over welke producten vaak bederven, welke hoeveel-

Door gebruik te maken van seizoens- gebonden producten voorkom jij dat de leveranciers deze producten moeten importeren uit verre landen. Voedsel dat

heden dagelijks worden verbruikt, welke producten het minst en het meest gebruikt worden en uiteraard wanneer het de tijd is om producten bij te bestellen. Daarnaast helpt het om structuur te brengen in jouw keuken. Begin bij het sorteren van jouw producten op houdbaarheidsdatum, voeg labels toe aan de kasten en planken en groepeer jouw voorraad op categorie. Op deze manier heb jij meer grip op jouw producten.

al een lange reis achter de boeg heeft, blijft immers minder lang goed in jouw horeca keuken. Daarnaast is het goed om de menukaart klein te houden. Liever 10 prachtige gerechten waar jij honderd procent achter staat, dan veertig gerechten die voor de helft terug komen. Zo is het Vlaamse stoofvlees van Neven food een heerlijk herfstig product; langzaam gegaard waar- door alle smaken tot hun recht komen. Ambachtelijk en volgens authentiek receptuur; een parel op jouw menukaart.

Investeren in duurzaamheid

Digitaal bijhouden

Beperk de voorraad

Om een goed beeld te krijgen over de in- en uitstroom van jouw producten is het handig om dit digitaal bij te houden. Op deze manier kan je patronen herkennen, en

Als je in de horeca werkt dan ben je er van bewust dat eten weggooien meer dan zonde is. Niet alleen verspil je op deze manier voedsel, maar jouw geld vliegt ook

Heb je een potje geld over wat je kan inzetten voor een grote investering? Ga dan nu aan de zonnepanelen. Binnen no-time kan jij als onder- nemer je energierekening fors zien dalen, en in een paar jaar heb jij deze investering terugver- diend. Naast dat het effect heeft op de energie- kosten ben jij ook nog duurzaam bezig. Goed voor je bedrijf, de toekomst, de planeet én het uitdragen van je duurzame imago!

weet je na een aantal weken beter op welke momenten je wat moet bestellen. Mooi meegenomen is dat je zo ook de populariteit van gerechten kan meten; wordt een gerecht nooit besteld? Goed om hier dan nog- maals kritisch naar te kijken! Gelukkig zijn er inmiddels heel wat software pakketten online te vinden die jou hiermee kunnen ondersteunen. Zo heeft de software van Silvasoft voorraad waarschuwing en geeft het inkoopadviezen. AFAS software biedt weer een heel ander pakket aan; voorraad, inkoop, orderbeheer en boekhouding zijn allemaal geïntegreerd in één systeem. Bedenk dus goed waar jij behoefte aan hebt en kies de juiste software. Inzicht in de cijfers was nog nooit zo makkelijk!

de prullenbak in. Beperk daarom de voorraad en koop minder producten in per keer. Ook kan je natuurlijk kleinere verpakkingen kopen om de voorraad te minimaliseren. Zo biedt het Nederlandse merk Bikl gefermenteerde schijfjes augurk met verse kruiden aan in een verpakking variërend van 10 kilogram tot 2 kilogram aan; voor elke grote of kleine keuken wat wils.

14

15

QSTA & Partners.

Wij van QSTA zijn ontzettend blij met al onze (web)partners. Met als doel zowel de zakelijke partners als foodprofessionals meer dan tevreden maken. Op QSTA kan je namelijk niet alleen kopen, maar ook verkopen. Binnen een simpele druk op de knop kan jij jou vers(producten) verkopen en bereik je in een notendop tienduizenden foodprofessionals die op zoek zijn naar jouw innovatieve en lokale producten!

In de eerste editie van het magazine delen wij onder andere een kijkje achter de schermen bij partner Dutch Spices, laten we je kennismaken met groente- en fruitleverancier Oogappeltje en is Ab Khamis aan het woord (Mina Verswinkel) over zijn prijswinnende hummus en samenwerking met QSTA!

Kruidige Chai Pancakes

Ingrediënten

Bereiding

• 200 ml. MamasChai • 1 ei • 150 gram bloem • 25 gram ongezouten roomboter • 2 tl. bakpoeder • Zout • Kokosolie of boter om te bakken

1. Meng in een beslagkom de bloem, bakpoeder en een flinke snuf zout. Smelt de boter en voeg dit toe aan de kom, samen met het ei en de MamasChai. Mix het beslag tot een egaal geheel. 2. Verwarm wat kokosolie of boter in een ruime koekenpan op middelhoog vuur. Giet 3 scheppen beslag in de pan voor 3 pancakes in de pan. Zodra de bovenkant van de pancakes droog is draai je ze om. Bak aan beide kanten lichtbruin. Herhaal dit totdat het beslag op is.

3. Serveer de pancakes indien gewenst met wat maple syrup eroverheen en vers fruit.

Eet smakelijk!

16

17

Productieproces: Epos

Transparantie bij de productie is voor ons ontzettend belangrijk. Met deze reden laten we jullie graag zien hoe de productie in z’n werk gaat bij Epos. Epos biedt een rijk assortiment aan smaakvolle kruidenmixen, marinades en sauzen. Wil jij een kijkje nemen in de keuken van Epos? Lees dan snel verder!

Stap 1: Binnenkomst van de grondstof De grondstoffen zijn de basis voor de smaakvolle kruidenmixen van Dutch Spices. De grondstoffen worden vanuit de vracht- wagen in het magazijn geplaatst en er vindt een uitgebreide check op de levering plaats. Vervolgens wordt er een monsteropname van de grondstof genomen en wordt deze data zorgvuldig verwerkt.

Epos voor Eerlijke Producten

De naam Epos zegt het al: wij leveren Eerlijke Producten Onder Specialisten. Bij Epos draait bovendien alles om smaak. Dit zie en proef je terug in ons enorme, unieke assortiment aan kruiden, specerijen, marinades, sauzen en andere smaakmakers en hulpstoffen. Onze producten zijn gemaakt van hoogwaardige ingrediënten, gemakkelijk verwerkbaar door ambachtelijke bedrijven in de voedingsbranche en verkrijgbaar voor een redelijke prijs. Precies wat je als horecabedrijf of versspecialist nodig hebt!

Scan voor alle Epos producten.

18

Stap 2: Het checken van de kwaliteit Uiteraard is het belangrijk dat de kwaliteit uitgebreid getest wordt. Niet alleen op basis van specificaties maar ook de visuele aspecten zoals reuk, consistentie en kleur worden kritisch geanalyseerd. Stap 3: Samen met de klant Het contact met klanten leidt tot productont- wikkeling en er wordt een smaakvol recept ontwikkeld. Deze nieuwe recepten worden beoordeeld en getest op een recept en aangepast waar nodig, tot er een mooie nieuwe kruidenmix uit is gekomen. Na overleg is het tijd voor de orderpick in Nijkerk voor de productieorder. Stap 4: De laatste stappen De laatste maar zeer belangrijke stappen: grondstoffen storten, mengen en afvullen. De orders worden in Warehouse De Flier klaargemaakt en zijn klaar om richting de klant te gaan!

Benieuwd naar de producten van Epos? Scan de QR-code!

Pasta carbonara met kip

Bereiding

Ingrediënten

1. Kook de asperges beetgaar en snijd ze in kleine stukjes. Houd ook een aantal heel om later mee af te garneren.

• 50 gram rucola • 150 gram gele paprika • 2 gekookte eieren • 200 gram groene asperges • 300 gram gerookte kip • 300 gram bacon • 400 gram penne, gekookt

2. Snijd de gele paprika in reepjes. Houd van alle ingrediënten iets achter om mee af te garneren. Meng de diverse ingrediënten door elkaar.

3. Garneer af met de achtergehouden groenten en eindig met wat verse peterselie.

• 1000 gram Bieze Deli carbonarasalade basis • Peterselie

Eet smakelijk!

20

21

Maak kennis met OOGAPPELTJE: “Lekkere en eerlijke groente, fruit en aardappelen van lokale telers.”

Onder de naam Oogappeltje levert QSTA groente, fruit en aardappelen van voornamelijk Noord-Hollandse boeren en telers. De verse producten worden dagelijks direct vanuit de koelcel in Purmerend bij jou bezorgd. Verse ingrediënten van goede kwaliteit zijn onmisbaar in elke keuken. De avocado’s moeten wat verder reizen, maar de witlof komt uit onder andere Lutjebroek, de knolselderie uit Zuid-Schermer, de bloemkool uit Andijk en de Opperdoezers uit… jawel, Opperdoes. Met gesneden uienringen, geschoonde spruiten en gewassen sla en spinazie draagt Oogappeltje ook bij aan jouw mise-en-place. Oogappeltje is een merk van Dick Schaap, de ISO-gecertificeerde horecagroothandel die al sinds 1965 groente en fruit levert aan restaurants, bedrijfskantines, zorginstellingen, verswinkels en de detailhandel in Noord-Holland en daarbuiten.

Met Oogappeltje kies je voor lokale kwaliteitsproducten die zowel lekker zijn als eerlijk én minder belastend voor het milieu.

Limoenen 10st

Gember 500gr

Mint bos

Wortelen geel 1kg

Mango’s zak

Aardappelen zoet 1kg

Meloen cantaloupe 1 st

Benieuwd naar deze heerlijke én eerlijke producten? Bestel dan via onze website: www.qsta.nl/nl_NL/oogappeltje/ WAT KAN JE VERWACHTEN? Snel geleverd, iedere dag. Geen minimaal bestelbedrag. Betaal eenvoudig via iDeal of Creditcard.

Bieten chiogga rauw 1kg

Zongedroogde tomaten 1kg

Aardbeien 500 gram

23

Ook een favoriet van Slagerij Groenhof!

“Bekend staat Asim inmiddels om zijn ‘Filet-a-la-Turk’. Nadat hij met de filet american van Epos was begonnen, wees een van zijn vaste klanten hem op de naam van de spread. “Het wordt door een Turk gemaakt, geen Amerikaan, het moet ‘Filet-a-la-Turk’ worden.” Al snel veranderde Asim de naam van de spread en is het inmiddels een fenomeen geworden. “Als klanten vragen of ik filet american verkoop, dan zeg ik dat ik het niet heb, wij verkopen hier alleen maar Filet-a-la-Turk.”

Epos Filet American saus Dijkstra 5kg

FAVORIETEN Van het QSTA team!

Lisimo Tapenade tricolore 1100gr

In dit nummer delen we enkele van onze favoriete producten van QSTA. Met veel plezier richten we ons op het ontdekken van nieuwe en innovatieve kwaliteitsproducten. Of je nu op zoek bent naar een nieuw fris drankje of inspiratie nodig hebt voor de nieuwe lunchkaart, we hebben het allemaal. We hopen dat je geïnspireerd raakt door onze keuzes en net zoveel plezier beleeft aan het gebruik van deze producten als wij doen!

Wochi Mochi Iced mochi lime rasperry 10x180gr

Bieze Kip kerrie salade 1kg

DEEG Pizzabodem zuurdesem 18 stuks

Sjakes Smoothie carrot chia 6x200 gram

The Ico Co IJsblokjes party 6x2kg

Vitan Emmer met schenktuit roze verdeling 6lt

Donny Craves brownie noten karamel-zeezout 2x1350g

Klilah Big hummus classic 4x3kg

Sterk Amsterdam bestelt verschillende soorten producten bij QSTA.

24

25

Ab heeft een goede band met zijn klanten: “Ik weet precies hoe zij denken en wat zij willen.” Dat deze kennis belangrijk is in steden als Volendam en Edam is duidelijk: “Mensen kennen elkaar en als iets goed is gaat het als een trein.” Zelfs bekende Nederlanders brengen graag een bezoekje aan de Verswinkel. Zo is Ronald de Boer dol op de broodjes en gerechten van de Verswinkel en is ook topsporter Remy Bonjasky blij met het brede en gezonde assortiment, zegt Ab. “Volendam heeft een eigen samenleving, als je daar doorheen kan prikken, dan is de sky the limit.” Prijswinnende Hummus In 2017 heeft Mina Verswinkel meegedaan met het NPO-programma Collegetour. Tijdens deze afleve- ring was aan topchef Yotam Ottolenghi de eer om verschillende soorten hummus blind te proeven. Met vlag en wimpel won Mina Verswinkel: “Dit heeft ons veel publiciteit opgeleverd, hierna is onze hummus een begrip geworden.” Naast deze eervolle prijs is de Verswinkel ook genomineerd voor de bekende Thuisbezorgd prijs ‘Beste jonge ondernemer onder 30 jaar’. Dat bewijst maar weer eens dat het niet gaat om de jarenlange ervaring, maar om de kwaliteit van die ervaring.

Interview Ab Khamis: “Zet iets goeds op de markt, en het gaat als een trein.”

“Volendam heeft een eigen samenleving, als je daar doorheen kan prikken, dan is de sky the limit.”

Met groot succes is ondernemer Ab Khamis (28) in 2016 zijn eigen Mina Verswinkel gestart in Edam. Inmiddels is een tweede locatie geopend in Volendam en reiken de ambities alweer verder. Het assortiment bestaat voornamelijk uit gerechten van de Mediterrane keuken. Zoals traditionele Moussaka, een frisse fattoush salade maar ook broodjes falafel. Daarnaast verkoopt Ab veel kruiden, verschillende mezzes, oliën en nog veel meer. Inspiratie voor de start van de Verswinkel kreeg hij door zijn familie: “Ik ben altijd al fan geweest van de kookkunsten van mijn moeder.” En met al een prijs in de pocket én een nominatie op zak staan er mooie dingen te wachten voor de Verswinkel.

Dit móet je proeven!

Samenwerking QSTA

De kwaliteit en de uitstraling van de producten zijn voor de Verswinkel essentieel: “En uiteraard moet iets écht heel lekker zijn.” Naast de prijswinnende hummus is zeker ook een aantal andere gerechten het proeven waard: “Er is nergens op de hele wereld falafel zoals die van mijn moeder, het is haar specia- liteit.” Ook staan klanten in de rij voor de authentieke gerechten,zoals de Kip Biryani. “Een combinatie van verse kipfilet, aubergine, wortels, maïs, sperziebonen en doperwten gebakken met regenboog basmati rijst en amandelen. Die móet je echt proeven.” Met veel passie vertelt Ab over de rest van het assortiment. Waarbij hij gezond eten ook probeert te stimule- ren. “Naast onze authentieke gerechten verkopen wij ook shotjes met kurkuma en gember en andere kracht-sappen. Zo probeer ik een gezonde levensstijl te promoten.” Al met al een mooie mix van authentieke Mediterrane specialiteiten met gezonde inspirerende producten.

Flexibiliteit staat bovenaan Abs prioriteitenlijstje waar het leveranciers betreft: “Het ene moment kan een product harder gaan dan het andere moment. En daar wil ik op kunnen inspringen. De flexibiliteit van QSTA sluit daarom goed aan op wat wij nodig hebben.” Ab is ook positief over het contact met QSTA: “Zowel de bezorger als de klantenservice zijn vriendelijk, benaderbaar en ze denken met me mee.” Regelmatig kijkt Ab naar het assortiment op de website, nieuwe producten zijn er namelijk voortdurend: “Ik ben benieuwd naar alle Griekse specialiteiten en in de zomer wil ik graag ijs proberen.” Een samenwerking die voor Ab dus nog steeds naar meer smaakt.

De kracht van de klanten In de foodbranche is verandering onvermijdelijk is. Klanten zoeken voortdurend nieuwe producten en gerechten, en dit maakt ook Ab blij. “Ik vind het leuk om constant bezig te zijn met wat voor nieuwe dingen ik ga lanceren; van gerechten tot specialiteiten.”

Mina Verswinkel wordt dagelijks bezocht door een vaste kring aan Volendammers en Edammers, maar langzamerhand wordt de winkel ook gevonden door mensen van buiten de regio: “Het zijn hier niet de eendagsvliegen zoals in Amsterdam.” Luisteren naar klanten vindt Ab ontzettend waardevol: “Ik heb al vaak een tip gekregen van een klant wat vervolgens tot een groot succes uitgroeide.”

26

27

Inspelen op de trends en ontwikkelingen in de cateringbranche, dat is iets waar Appèl catering constant mee bezig is. Onlangs is het bedrijf begonnen met een tof concept genaamd Frigo. Leonie van Boheemen, sinds een aantal maanden Operations Account manager, is hard bezig met het laten groeien van dit bedrijfsonderdeel. Het is eigenlijk een mini onderneming onder de grote paraplu van Appèl.”

Appèl is een cateringbedrijf waarbij de focus ligt op de gastvrijheid en de beleving. “We willen de persoonlijkste cateraar zijn.” zegt Leonie. En hoe zij deze beleving vertalen naar hun klanten? Een goed voorbeeld zijn de inspiratieweken die zij regelmatig lanceren: “Op deze manier kunnen we onze gasten blijven verrassen. Voorbeelden zijn een week in het thema ‘Plant Power’ met extra aandacht voor plantaardige voeding, een ander thema is ‘No Waste Wonderland’ om voedselverspilling tegen te gaan.” Naast het verrassende element staat ook vitaliteit en duurzaamheid op de kaart. Ze zijn hard bezig met het stimuleren van gezonde voeding en bieden gratis water aan op hun cateringlocaties. Daarnaast hebben ze een mooi doel: “We streven naar een verhouding van 50/50 tussen plantaardige en dierlijke eiwitten op onze cateringlocaties.” Frigo sluit goed aan op deze waarden. “Dit innovatieve concept is dé onbemande cateringoplossing.” Door actuele onderwerpen zoals toenemende personeels- kosten en een steeds groter aantal thuiswerkenden is het lastig om gedurende de hele dag, ‘s nachts en in de weekenden een bemand bedrijfsrestaurant te hebben. Op deze problemen speelt Frigo dan ook in. “De smart fridge is 24/7 beschikbaar, zo kan personeel ook ‘s nachts voor een voedzame en gezonde maaltijd kiezen.” Het assortiment is daarnaast super divers. Van yoghurt, maaltijdsalades, wraps tot opwarmmaaltijden. “In overleg met de opdrachtgever kijken wij naar een passend assortiment, hierin zijn wij erg flexibel.”

Interview Leonie van Boheemen: “Frigo is dé onbemande cateringoplossing.”

Onbemand De onbemande smart fridge werkt met een app of via de betaalterminal met een bankpas. Door de app aan hun bankpas te koppelen, kunnen gebruikers de smart fridge openen en zo hun gezonde lunch meenemen. “Een groot voordeel is dat wij uit de de data kunnen opmaken welke producten populair en minder populair zijn. Door deze data kunnen wij sturen op het assortiment en zo de derving beperken.”

Van startup naar scaleup “Het begint allemaal met volume en naamsbekendheid creëren.” Daarnaast is Leonie druk bezig met de voor- delen duidelijk te maken aan de consument: “Het hoeft de bestaande catering niet te bijten, het kan juist een mooie toevoeging zijn.” Ook vindt Frigo het belangrijk dat de smart fridge gebruiksvriendelijk is en biedt de app een voordeel voor de consument: “Gebruikers kunnen vanaf thuis al zien wat er in onze smart fridges staat, zo kan je al vanuit je eigen woonkamer zien welke lekkere lunch er beschikbaar is.”

De landelijke distributie van QSTA is fijn voor de smart fridges van Frigo. “QSTA biedt dekking door heel Nederland en dat tegen een betaalbaar tarief.” Onze opdrachtgevers zijn ontzettend divers, de smart fridges staan momenteel op hogescholen maar bijvoorbeeld ook bij Rijkswaterstaat. Al deze opdrachtgevers hebben behoefte aan een ander assortiment. “We zijn samen met QSTA aan het kijken naar het uitbreiden van het assortiment, het is fijn dat zij meedenken, dat werkt goed.” Ook over de bestelomgeving is Leonie te spreken: “De website is goed te gebruiken, de bestelomgeving ziet er professioneel uit en is gebruiksvriendelijk.”

“De smart fridge is 24/7 beschikbaar, zo kan personeel ook ‘s nachts voor een voedzame en gezonde maaltijd kiezen.”

29

28

Social Media. Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving, en dit geldt ook zeker voor de foodbranche. Social media is een krachtige tool om jouw restaurant en/ of horecazaak onder de aandacht te brengen om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten.

LEKKER VLEES BEGINT BIJ EEN GOED LEVEN

Weet je niet waar je moet beginnen? Wij geven je graag tips over foodfotografie en vertellen je alles over hoe jij je online kan onderscheiden van de concurrent!

Van boer tot slager: we kennen iedereen persoonlijk. Wij geloven in onze producten en de kwaliteit die we bieden, daar willen we ook niet ingewikkeld over doen. Check vangilles.nl

31

Een perfect plaatje

Niet alles is even fotogeniek, het ene product is nou eenmaal mooier op beeld dan de ander. Wat voor producten het goed doen? Met felgekleurde fruit en groenten scoor je altijd en ze kunnen van een simpel dessert een opvallend beeld maken. Een andere tip is om gebruik te maken producten met contrasterende texturen: bijvoorbeeld een krokante vegan fried chicken van VFC in combinatie met een romige truffelsaus van de Mayo Sisters, een plaatje voor het oog. Verder zorgen zeevruchten zoals garnalen, krab en kreeft voor een prachtig kiekje. Door de bijzondere texturen en felle kleuren wordt dat al snel een cadeautje voor je ogen.

Hoewel de gerechten er voor het oog uitzien om door een ringetje te halen, kan het lastig zijn om dit op beeld ook zo over te brengen. Door gebruik te maken van natuurlijk licht komen de gerechten het beste tot zijn recht. Experimenteer met verschillende hoeken: een foto van opzij kan goed zijn om de ingrediënten te laten zien, van bovenaf zorgt het voor een gedetailleerd geheel plaatje. Probeer aan de slag te gaan met verschillende achtergronden, want zo kan je de sfeer van de foto opeens helemaal anders maken! En dit hoeft niet lastig te zijn, een houten plank of een tafelkleed met een kleurrijke print kan er visueel een heel aantrekkelijk plaatje van maken. Voeg daarnaast wat rekwisieten toe zoals opvallende servetten of een mooie bos bloemen op de achtergrond. Als alle kiekjes zijn geschoten dan kan het bewerken van de foto’s helpen om de kleuren, helderheid en algemene uitstraling van de foto te verbeteren, maar probeer het natuurlijk te houden! Een tipje van de sluier

De kracht van foodfotografie

Zoals de Israëlisch-Britse Kok Yotam Ottolenghi zegt: “Food photography is a way to make people crave the food they see in the photograph.” Oftewel, het fotograferen van gerechten is een mooie manier om klanten te verleiden om naar je restaurant te komen of om een bepaald gerecht te bestellen. Wij leggen je graag het belang uit van foodfotografie én op welke manier jij jouw gerechten perfect op de foto krijgt! Waarom is foodfotografie van belang? Foodfotografie is een belangrijk onderdeel van de branding en reputatie van een restaurant. Met een sterke visuele identiteit kan jij een positief beeld van je restaurant creëren en potentiële klanten trekken. Adembenemende afbeeldingen van gerechten kunnen worden gebruikt in social-media berichten, de website en in de nieuwsbrieven. Op deze manier kan jij in no-time je online zichtbaarheid vergroten. Om dat goed te doen, zorg dan ervoor dat de fotografie aansluit op het gevoel en de uitstraling van het restaurant. Zo kan een high-end restaurant dit doen door elegante, verfijnde beelden te schieten van de gerechten om zo de chique sfeer weer te geven. Een voorbeeld van een restaurant dat dit op een goede manier doet, is de Amsterdamse zaak Nela. De moderne en klassieke afbeeldingen van de gerechten sluiten prachtig aan op zowel de website als de ervaring van een avondje dineren.

Door gebruik te maken van natuurlijk licht komen de gerechten het beste tot zijn recht.

33

32

Een kijkje in de keuken Hoewel dat prachtige terras aan het water misschien het paradepaardje van jouw restaurant is, zijn gasten ook benieuwd wat er achter de schermen gebeurt. Honderden borden per dag komen er uit de keuken gevlogen; maar wat er precies in de keuken afspeelt, blijft een raadsel. Speel in op deze nieuwsgierigheid en maak verschillende backstage kiekjes, zet een Q&A met de chefkok online of laat zien hoe jullie die bekende avocado smash maken! Deel je verhaal Elk restaurant heeft een uniek verhaal , waar wellicht maar weinig gasten vanaf weten. Social media is een handige tool om het verhaal van je restaurant te delen. Denk hierbij aan het ontstaan, het gebruik van lokale producten, de waarden, missie en uiteraard het menu. Bovendien kan je via een webshop je eigen producten verkopen. Zoals die bekende huisgemaak- te wortel-gember soep gemaakt van groenten van Oogappeltje. Op deze manier kan je een breder publiek aantrekken van gasten die niet in staat zijn om het restaurant fysiek te bezoeken. Zorg er uiteraard wel voor dat de kwaliteit van de foto’s goed is. Meer dan een restaurant Naast een informerende factor kunnen social media kanalen dienen ter inspiratie. Speel met de content die je plaatst op de social media kanalen; leg aan je gasten uit wat de voordelen zijn van plantaardige voeding, vertel meer over bij welke boer jij jouw lokale fruit haalt en inspireer door te laten zien dat jij met restjes groenten de lekkerste soepen op het menu zet. Zo kan jij gasten niet alleen binden aan het restaurant door de sublieme service en verrukkelijke gerechten, maar op deze manier dient je restaurant ook als inspiratiebron.

Onderscheiden met social media marketing, hoe doe je dat?

Inmiddels is menig horecazaak aan het Tiktokken en Instagrammen geslagen. De mogelijkheden zijn eindeloos; van uitgebreide video’s over het menu tot een leuke meet-the-team post, je kan het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Maar hoe kan jij je onderscheiden in deze constante stroom aan social media posts? Wij inspireren je met veel plezier om jouw social media platformen nóg beter te maken.

Online zichtbaarheid

Naast een visueel aantrekkelijke website zijn sociale media platformen tegenwoordig essentieel. Het is een geweldige manier om je restaurant te promoten en om met gasten in contact te komen. Ga daarnaast in de weer met het benaderen van online gidsen zodat jouw restaurant als hotspot op de website geplaatst wordt. Denk hierbij aan The Fork en de Restaurantgids , gratis manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. Spoor daarnaast je gasten aan om een stukje te schrijven over hun ervaring op Urban Journalist : een app waarbij mensen elkaar kunnen inspireren met hun favoriete hotspots. Inclusief foto’s, commentaar en verschillende tags zoals ‘cocktailbar’ of ‘visrestaurant’. Ook is het slim om met food-influencers te gaan samenwerken. In ruil voor een lekkere lunch kunnen zij jouw prachtige quinoasalade met knapperige falafelballetjes van BOON mooi op de foto zetten, waardoor jij volgende week misschien wel extra veel van deze salade verkoopt.

34

35

Get in touch!

Volg QSTA en blijf op de hoogte van alles wat zich afspeelt in de wereld van foodprofessionals.

Van het laatste nieuws tot inspirerende blogs.

Shakshuka Ingrediënten

Instagram: @qsta.nl LinkedIn: QSTA Facebook: QSTA Pinterest: QSTAnl Website: www.qsta.nl

Bereiding

1. Doe de olijfolie in een pan, snipper de sjalot en voeg toe aan de pan. Bak gedurende 3 minuten.

• 1 sjalot • 1 aubergine • 1 courgette • 1 zoete paprika • 200 ml tomatensaus • 1 el komijn • 1 el knoflookpoeder • Verse peterselie • Zout en peper • 1 el olijfolie • Willicroft plantaardige kaas Greek White

2. Snijd de aubergine, courgette en paprika in blokjes en doe ze samen met de tomatensaus, komijn en knoflookpoeder in de pan. Zout en peper naar smaak.

3. Laat 10 minuten koken, of tot alle groenten zacht zijn.

4. Strooi er wat verse peterselie en verkruimeld Greek White over en smullen maar!

Eet smakelijk!

36

37

Over QSTA

QSTA is dé online versmarkt voor elke foodprofessional. Altijd smaakvol, makkelijk besteld en dagelijks geleverd. Elke dag weer biedt QSTA (koel)verse producten; wij brengen vraag en aanbod direct bij elkaar. Benieuwd naar de ins- en outs over QSTA? Lees dan snel verder!

Cruncy Nacho’s

Verser Elke dag opnieuw een grote keuze aan kakelverse producten.

Sneller Vandaag bestellen is morgen bezorgd: 6 dagen in de week!

Bereiding

Ingrediënten

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.

• 600 gram Crunchi’s • 300 gram rundergehakt • 17,5 gram taco seasonmix • 100 ml water • 4 tomaten • Bos-ui • 175 gram belegen kaas • 125 ml zure room

2. Bak in een koekenpan het gehakt in 5 min. rul. Voeg de kruidenmix en het water toe en bak het gehakt nog ca. 1 min. tot het vocht is verdampt.

3. Snijd ondertussen de tomaten in partjes en de salade-uien in dunne schuine ringen.

4. Frituur: Verwarm het frituurvet of de olie tot 180”C. Frituur porties van ongeveer 200 – 300 gram voor 4 tot 6 minuten. Zorg dat ze heerlijk goudbruin worden. Oven: Verwarm de oven voor op 200”C graden. Leg bakpapier op de bakplaat, verspreidt de Crunchi’s over de plaat en plaats deze in het midden van de oven. Bak ze in 20 minuten mooi goudbruin. Maak de Crunchi’s nog knapperiger door ze na 10 minuten even om te draaien. 5. Verdeel de Crunchi’s over de ovenschaaltjes en verdeel achtereenvolgens het gehakt, de tomaat en salade-ui. Verdeel als laatste de zure room over de Crunchi’s samen met de kaas. Zet de ovenschaaltjes 10 cm onder de ovengrill en rooster ca. 4 min. tot de kaas is gesmolten.

Makkelijker Elke dag opnieuw een grote keuze aan kakelverse producten.

Lokaler Volop vers bij jou uit de buurt. Dat smaakt lekker en voelt beter.

Eet smakelijk!

38

39

Page 1 Page 2-3 Page 4-5 Page 6-7 Page 8-9 Page 10-11 Page 12-13 Page 14-15 Page 16-17 Page 18-19 Page 20-21 Page 22-23 Page 24-25 Page 26-27 Page 28-29 Page 30-31 Page 32-33 Page 34-35 Page 36-37 Page 38-39 Page 40-41 Page 42-43 Page 44

Powered by